Steun ons en help Nederland vooruit

Vervoer en verkeer zijn efficiënt en duurzaam

In en rond Wijchen moeten mensen zich efficiënt, snel en schoon kunnen verplaatsen.

Een goed verkeersnetwerk en openbaar vervoersnetwerk zijn cruciaal voor de economische ontwikkeling van Wijchen. Binnen Wijchen en voor forenzen vanuit Wijchen, naar school, werk of andersom naar Wijchen naar onze grote werkverschaffers, de bedrijventerreinen Bijsterhuizen en Wijchen Oost, dient de mobiliteit optimaal te zijn. En dat geldt voor mensen die zich lopend, fietsend, per auto en met het openbaar vervoer verplaatsen.

De vergroening van verkeer en vervoer blijft nog achter. Schep de voorwaarden dat duurzame mogelijkheden een alternatief zijn. Daarbij is er nog veel ruimte voor innovatie, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, straatverlichting en via verkeersapps.

De speerpunten van D66 Wijchen zijn:

  • Los samen met provincie en rijk het fileprobleem bij Bankhoef op.
  • Regel zo spoedig mogelijk een kwartierdienst met de trein naar Brabant/Den Bosch.
  • Wijchen moet actief in overleg met de NS blijven streven naar aansluiting op het intercitynetwerk.
  • Meer mogelijkheden en plekken voor het opladen van elektrische auto’s en fietsen.
  • Plekken reserveren op openbare parkeerplaatsen voor autodeelinitiatieven.
  • Het verder uitbouwen van een goed openbaar vervoer met veel maatwerk zoals Brengflex en andere maatwerkoplossingen.
  • Regionale innovatieve verkeersoplossingen zoals een goede en veilige (e-) fiets-infrastructuur voor woon-werkverkeer en recreatie.
  • Gratis parkeren in het centrum zolang het kan, betaald parkeren zodra het moet.
  • Strategische plaatsing van fietsenstallingen bij verblijfsruimten en vervoersknooppunten.
  • Geen verontreinigende bevoorrading in het centrum van Wijchen.
  • Ontwikkel en vervang verkeersregelinstallaties met slimme installaties zodat niet onnodig hoeft te worden gewacht bij verkeerslichten of voor een spoorwegovergang.
  • Maak gebruik van slimme straatverlichting, dus alleen verlichting als er passanten zijn.

Laatst gewijzigd op 22 november 2018