woensdag 5 augustus 2020

Luiers kunnen eindelijk worden gerecycled, nu snel gescheiden ophalen

Al in 2013 riep D66 Wijchen op om luiers en ander incontinentiemateriaal gescheiden op te halen en te verwerken. Dat is goed voor het milieu en het ontlast gezinnen met kleine kinderen en ouderen met incontinentieproblemen, maar ook verpleegtehuizen en instellingen voor kinderopvang. Toen waren we te vroeg, het kon niet worden verwerkt door de ARN. Maar vanaf 2021 heeft ARN een installatie die dat wel kan. Dat betekent dat de DAR het materiaal gescheiden moet gaan ophalen en dat Wijchen dat mogelijk moet maken.

Een van de speerpunten van D66 Wijchen in het verkiezingsprogramma 2018-22: “Verder scheiden van afvalstromen, o.a. door verwerking luiers bij zorginstellingen en gezinnen” wordt eindelijk verwezenlijkt!

De Gelderlander schreef op 5-8-2020: “ARN kan in een voor Nederland unieke installatie 15.000 ton aan luiers en ander incontinentiemateriaal verwerken tot kunststofkorrels, biogas en kalium. Het scheelt ook nog eens 15.000 ton aan CO2-uitstoot per jaar, het equivalent van de uitstoot van enkele duizenden personenauto’s, omdat de luiers niet worden verbrand.” Dat is een flinke milieuwinst. Om die reden riep D66 Wijchen niet alleen in 2013, maar opnieuw in 2014, 2017 en 2018 hiertoe op.

De gemeente Wijchen zal nu snel aan de slag moeten met de infrastructuur. In Wijchen is niet al rekening gehouden met deze ontwikkeling (in andere gemeenten wel). Een motie daartoe van D66 in november 2017 werd door de VVD en Kernachtig Wijchen tegengehouden. Laten we hopen dat de gemeenteraad het nu wel steunt. Er zullen inzamelpunten moeten komen. Logische plekken zijn bij verpleegtehuizen en kinderdagverblijven. Maar Wijchen zal ook met de DAR afspraken moeten maken over het ophalen, apart van het gft, plastic en restafval.

De Gelderlander van 4-8-2020 citeert ARN-directeur Van Gorkum. Volgens hem staat “Wijchen al te trappelen” om ermee te beginnen. We verwachten dan ook snel na het zomerreces een voorstel van het college aan de gemeenteraad.

Lees meer over luierrecycling op de site van de ARN.