donderdag 9 juli 2020

Motie Gedragscode tegen discriminatie

Discriminatie kent vele gezichten en we zien dat steeds meer mensen dit beseffen. Toch vind discriminatie nog steeds plaats. Of het nu gaat over het discriminatie van zwangere vrouwen, politieagenten of huidskleur. Al deze vormen van discriminatie zouden we moeten uitsluiten.

Vandaar dat D66 Wijchen, samen met de PvdA, tijdens de behandeling van de Perspectiefnota op 9 juli 2020 middels een motie waarin oproept om als gemeente actief met dit onderwerp aan de slag te gaan. We gaan voor een inclusieve samenleving waarin iedereen de vrijheid en de kansen heeft om zichzelf te kunnen zijn. In deze motie gaan we uit van de kracht van de samenleving, van het nemen van verantwoording. En roepen we op om de gemeente en de instellingen die aan de gemeente zijn gelieerd een gedragscode tegen discriminatie te onderschrijven. Zodat wij als gehele samenleving discriminatie een halt toe roepen.

Zie hier de motie Gedragscode tegen discriminatie.

De motie werd verdedigd door Kees van Galen tijdens zijn betoog en het debat bij de Perspectiefnota.
De motie werd omarmd door de burgemeester en uiteindelijk met grote meerderheid aangenomen; voor waren D66, PvdA, K8W, SW en CDA; tegen stemden VVD en WL.