vrijdag 21 februari 2020

Afscheid Hans Verheijen

Op donderdagavond 20-02-2020 was er na de gewone raadsvergadering een bijzondere raadsvergadering. Die stond geheel in het teken van het afscheid van burgemeester Hans Verheijen. Hij wordt de nieuwe burgemeester van Sittard-Geleen. De fractievoorzitters van de Wijchense partijen deden ieder een woordje en blikten daarin terug op de 7 jaren dat Hans burgemeester was en op zijn persoon.

Ieder deed dat op haar of zijn manier. Arnold Kuppeveld (WL) vond dat Verheijen tijdens de sollicitatie met kop en schouders uitstak boven de andere kandidaten en dat ook had waargemaakt. Alice Vroom (VVD) prees hoe hij regionaal de verbinding zocht. Johan de Kievit (SW) moest zijn vooroordeel van een ‘stijve CDA-er’ bijstellen, dat was Hans helemaal niet. Twan van Bronkhorst (K8W) loofde zijn menselijke kant, hoe hij altijd belangstelling toonde voor Wijchense inwoners. Peter Gatzen (PvdA) deed zijn toespraak deels in het Limburgs (dat beheerst Hans nog niet). Björn Derksen (CDA) betreurde dat hij voortijdig vertrekt. Emmy Wittenberg benoemde o.a. zijn toegankelijkheid en enthousiasme. Namens D66 Wijchen bood ze hem een exemplaar van Appèl aan, het manifest waarmee D66 in 1966 de politieke arena betrad en hoopte dat hij daarin inspiratie zou vinden.

Beluister de toespraak die Emmy Wittenberg namens D66 Wijchen hield tijdens de laatste raadsvergadering van Hans Verheijen.

De bijzondere raadsvergadering heeft RN7 samengevat in een kort filmpje.