zaterdag 11 januari 2020

Na jaren tijd rijp voor herindeling?

Druten

Deze week verscheen de mogelijkheid van herindeling Druten – Wijchen in het nieuws. Sinds 2011 heeft D66 Wijchen zich al uitgesproken voor een herindeling.

Al in 2011 schreef D66 Wijchen het stuk “Waarom herindeling geen vies woord is.” Dit was naar aanleiding van plannen om samen te gaan met de gemeente Heumen. Het liep anders en sinds 2018 werkt de gemeente Wijchen ambtelijk samen met Druten. Ook in de aanloop naar deze samenwerking gaf D66 Wijchen in 2016 aan dat dit een eerste stap is naar een sterkere regio.

In ons laatste verkiezingsprogramma zijn wij duidelijk over het samengaan met andere gemeentes: “Waar het gaat om regionale bestuurlijke samenwerking gaat onze voorkeur uit naar een model met Nijmegen in het centrum met aan weerszijden de twee sterke gemeenten Berg en Dal en Maas en Waal (…) Wat dit betreft is de ambtelijke fusie met Druten de eerste stap.”  (Noot hierbij; de namen duiden de regio’s aan en niet per se een naam van een nieuwe gemeente.)

Zoals dus blijkt uit bovenstaande: D66 Wijchen heeft meermaals aangegeven voor een fusie te zijn, zoals ook bij de laatste perspectiefnota. We hebben hierbij aangegeven dat hierbij wel rekening gehouden moet worden met de Wijchense identiteit, natuurlijk dus ook met die van de andere gemeente.

Dat PvdA nu hierop komt juichen we toe; D66 Wijchen staat na jaren hierin dus niet meer alleen.