Steun ons en help Nederland vooruit

donderdag 30 mei 2019

D66 loopt op de troepen vooruit met elektrisch laden

Elektrische auto

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 28 mei 2019 verdedigde D66 fractievoorzitter Emmy Wittenberg met verve het initiatiefvoorstel om elektrisch laden laagdrempeliger mogelijk te maken voor inwoners van Wijchen zonder eigen oprit.

Deze Wijchenaren zijn aangewezen op openbare laadpalen. Meerdere inwoners vertelden D66 dat zij dit ervaren als drempel om over te stappen op elektrisch rijden. Om deze twijfel weg te nemen stelde D66 voor om opladen voor de eigen deur mogelijk te maken. Met een eigen laadpaal bij de woning wordt het laden voor deze inwoners voordeliger en kan ook energie worden benut van eigen zonnepanelen (die met de duurzaamheidslening aangeschaft kunnen worden).

Laadpaalangst

Inwoner Maikel Lukkezen rijdt elektrisch. Hij deelde zijn ervaringen in de raadsvergadering: “Ik rijd een elektrische auto en heb geen oprit. Daarom moet ik gebruik maken van publieke laadpalen. Het gebeurt regelmatig dat de laadpaal op 200 meter afstand vaak al in gebruik is. Dit betekent dat ik regelmatig uit moet wijken naar palen een kilometer verderop. Wat geen probleem is, totdat mijn vrouw uit de nachtdienst rond 3 à 4 uur terug moet lopen. Ik heb meerdere mensen gesproken die door laadpaalangst in een benzine of diesel auto blijven rijden.” Een paar honderd meter lopen naar een laadpaal is voor veel mensen een reden om een benzine of een dieselauto te blijven rijden.

Overige partijen

CDA en Sociaal Wijchen ondersteunden het initiatiefvoorstel. Om bredere steun voor het voorstel te genereren schreef het CDA een amendement en stelde hierin voor om met een pilotwijk aan de slag te gaan, zodat Wijchen ervaring op kan doen met elektrisch laden.

De collegepartijen PvdA, Kernachtig Wijchen en de VVD maar ook oppositiepartij Wijchen Lokaal wachten liever op het beleid van de gemeente. Zij zien net als het college vooral risico’s en schetsen een beeld van kabels die over de stoep liggen waar mensen die niet goed ter been zijn, over struikelen of provisorische aansluitingen waar brandgevaar door ontstaat. Zij gingen hiermee voorbij aan waar het initiatiefvoorstel toe opriep, namelijk richtlijnen definiëren waaraan de manier waarop de auto mag worden opgeladen, moet voldoen. In deze richtlijnen kunnen alle bezwaren weggenomen worden en ruimte geboden voor bijvoorbeeld publiek private aansluitpunten zoals de PvdA suggereerde of een speciale kabelgoot waardoor struikelgevaar kan worden weggenomen.  

Energieneutraal

De ambitie van de coalitie om in 2040 energieneutraal te zijn krijgt handen en voeten in het Energieplan Samen naar een duurzaam Wijchen. Daarin staat ook het Actieplan elektrisch vervoer. Volgens dit Actieplan gaat Wijchen eerst onderzoek doen naar en een visie vaststellen op de toename van het elektrisch vervoer en het inventariseren van juridische mogelijkheden voor het realiseren van laadpalen. De ambitie spreekt van minimaal 30 elektrische laadpalen in het openbaar gebied. Dit is niet ambitieus genoeg wat D66 Wijchen betreft. Daarnaast wil D66 niet wachten op beleid van de gemeente, omdat ze nu al twijfelende inwoners een zetje richting elektrisch rijden kunnen geven.

Gelukkig denken de andere partijen dat het college hier echt wel snel mee aan de slag gaat en D66 Wijchen zal zeker op dit onderwerp weer van zich laten horen om meters te maken in plaats van op de rem te gaan staan.

Thema

Wijchen groen en toekomstbestendig

D66 is de meest groene partij van Wijchen. Al jarenlang neemt D66 het voortouw als het gaat om milieu, klimaat en duurzaamheid. Wij zien de urgentie en proberen andere partijen daarin mee te nemen. D66 maakt daarbij verbinding met een prettig leefklimaat, een goede bereikbaarheid en met een florerende economie.

Lees meer