vrijdag 21 december 2018

Oosterpark als compromis van natuur en recreatie

Wat D66 betreft ligt er een goed plan voor ons Oosterpark. Veel bewoners hebben zich betrokken getoond en er zijn tegenstrijdige belangen overwonnen. Laten we niet morrelen aan dit product dat met inzet van velen tot stand is gekomen en een mooi compromis is van natuur en recreatie.

Definitief= voor eeuwig
Sociaal Wijchen en PvdA willen definitief afzien van een struinpad. Al hun argumenten zijn goed en worden onderschreven door D66. Maar met het beslispunt kunnen we niet leven: definitief betekent voor eeuwig en wij kunnen de toekomst niet voorspellen.

Kunstgreep van de raad
Kernachtig Wijchen en CDA staan te stampen op de grond als een kind dat zijn zin niet krijgt. Op het laatste moment, met een kunstgreep van de raad, wordt geprobeerd het struinpad tóch in procedure te brengen. Zij doen hiermee de inspanningen van de klankbordgroep teniet. Zij slaan een wijs advies van ons ambtenarenapparaat in de wind. Blijkbaar interesseert het hen niet hoeveel 300 meter gras kost. Er ligt al een prachtig pad in het Oosterpark: rondom de meer en tussen de bomen door. Maar ergens heeft het idee zich meester gemaakt dat een rondje Wijchens Meer, mét uitzicht op het Wijchens Meer moet zijn.

Blauw gebied is verkocht

Met het rondje Wijchens Meer houden K8W en CDA de inwoners van Wijchen een worst voor, in hun verkiezingsprogramma’s en nu opnieuw. Wie houden ze nu voor de gek? Hebben zij zich wel verdiept in de mogelijkheden? Bij de Huurlingsedam is de grond namelijk tot aan het water verkocht. Een echt rondje gaat er dus nooit komen! Hun verkiezingsbeloftes kunnen dus niet worden ingelost. Deze eerste investering van 100.000 euro aan gemeenschapsgeld voor 300 meter aan grasstrook, gaat zich dus nooit uitbetalen.

Gemeentedepot
Bovendien staat het depot in de weg. Door de betrokken ambtenaar heeft D66 zich laten vertellen dat het depot verplaatsen zeker 400.000 euro kost. Dat is zónder aankoop van een nieuw terrein en zónder bodemsanering. U kunt er vergif op innemen dat het alleen maar duurder wordt. Laten we wel wezen: natuurlijk zou D66 het depot ook liever verplaatst zien. Maar voor deze tonnen kun je een hoop andere natuurinvesteringen doen. De overwegingen die Kernachtig Wijchen en CDA aanhalen in hun motie zijn bovendien boterzacht.

Neem de beslisnota serieus, of kom met een aanvullend plan
K8W en CDA nemen de beslisnota niet serieus: er staat duidelijk dat het struinpad en depot verplaatsen te ingrijpend en niet financieel haalbaar zijn. Waarom dringen zij dan alsnog aan op een onderzoek? Een onderzoek kost gauw 15.000 euro en de uitkomst is al bekend.

Op vrijdag na de raadsvergadering berichtte de Gelderlander over het Oosterpark.