donderdag 11 oktober 2018

Groene schoolpleinen

Vanaf december 2018 komt de provincie Gelderland met een subsidie van maar liefst één miljoen euro voor groene schoolpleinen. Daarom vindt D66 Wijchen het belangrijk dat de gemeente nu in actie komt.

Van dichtbij zien we mooie voorbeelden van groene schoolpleinen, zoals operatie Steenbreek bij Nijmeegse basisscholen. Een groen schoolplein geeft een fijne leer- en speelomgeving en het biedt een mooie plek voor natuurlessen. Daarnaast is het goed voor de biodiversiteit en het maakt de school een stukje klimaatbestendiger: bij hoosbuien infiltreert het water beter in de grond, bij hoge temperaturen zorgen bomen en struiken voor verkoeling.

Per school trekt de provincie Gelderland maximaal 17.500 euro uit. Dit bedrag is maximaal 75% van de kosten voor het aanleggen. De rest moeten scholen zelf betalen, maar dat mag met gemeentegeld of inzamelingsacties. Bij het vergroenen van schoolpleinen heeft IVN een coördinerende taak vanuit de provincie.

D66 Wijchen vindt dat we deze kans moeten grijpen. Daarom stelden we op 11 oktober 2018 onderstaande vragen aan het college.

Vragen:

1. Was u op de hoogte van deze aankomende subsidie?
  2. Bent u het met D66 eens dat de schoolpleinen in Wijchen aan vergroening toe zijn?
  3. Bent u bereid om een gesprek te initiëren met IVN en scholenorganisaties over het vergroenen van schoolpleinen?
  4. Bent u bereid scholenorganisaties te ondersteunen bij maken van plannen voor groene schoolpleinen en eventueel bij het aanvragen van de subsidie?
  5. Bent u bereid om te onderzoeken wat de gemeente financieel bij kan dragen om de komende jaren meer groene schoolpleinen te realiseren in Wijchen?

Het college heeft zichzelf ten doel gesteld om binnen twee weken schriftelijke vragen uit de raad te beantwoorden.

Wijchen groen en toekomstbestendig

D66 is de meest groene partij van Wijchen. Al jarenlang neemt D66 het voortouw als het gaat om milieu, klimaat en duurzaamheid. Wij zien de urgentie en proberen andere partijen daarin mee te nemen. D66 maakt daarbij verbinding met een prettig leefklimaat, een goede bereikbaarheid en met een florerende economie.