dinsdag 22 mei 2018

Overpeinzingen – column

In januari dit jaar werd Kim Vereijken commissielid in de Wijchense Raad namens D66. Na een korte ‘inwerkperiode’ in deze functie stonden de verkiezingen voor de deur. Op 29 maart keerde ze terug in de commissie en ging met volle energie weer aan de slag. Het eerste onderwerp waar Kim zich in verdiepte gaf haar stof tot overpeinzingen en daarmee tot deze column.

“Het politieke jaar is weer begonnen. De eerste commissievergadering zit er inmiddels op. En tijdens het lange pinksterweekend nam naarmate het de zonnige dagen voorbij kabbelde, de verbazing toe over wat er zich tijdens die donderdagavond in het kasteel heeft afgespeeld.

Als raadscommissielid van D66 Wijchen, staat transparantie van bestuur hoog bij mij in het vaandel. In een moderne democratie moeten betrokken inwoners een mening kunnen vormen over waar hun raadsleden en wethouders mee bezig zijn, waar hun belastinggeld aan uitgegeven wordt. Maar in Wijchen lijkt er nog een cultuur te heersen van wethouders die wel weten wat goed is voor de inwoners. Volgens één van onze wethouders was een begroting van een project bijvoorbeeld niet interessant voor Jan en Alleman. En als je hier dan vervolgens kritische vragen over stelt, komt hij met een slap excuus dat de begroting gedurende het proces niet meer aan de stukken toegevoegd kan worden. Ik loop dan misschien nog niet zo lang mee in de lokale politiek maar als de wethouder denkt dat hij de komende vier jaar met dit soort smoesjes weg kan komen, dan krijgt hij nog een zware dobber aan D66 in de oppositie.

Zoals ook in ons verkiezingsprogramma staat, zal D66 Wijchen zich blijven inzetten voor transparante besluitvorming, zonder achterkamertjes. Een sterke democratie betekent transparantie en integriteit bij raad en bestuur, een open politiek proces. Door hier alert op te zijn, dragen wij ook vanuit de opositie op een positief kritische manier bij aan een gedragen democratie.

Ten slotte een oproep aan iedereen om vooral eens een commissievergadering bij te wonen, deze zijn net als de raadsvergaderingen openbaar en de koffie staat altijd klaar. Er is voor mij een wereld open gegaan. Je valt soms van de ene verbazing in de andere maar je weet ook meteen waarom het zo belangrijk is om je stem te laten horen.”