donderdag 9 november 2017

Verbetering van de digitale dienstverlening

digitale dienstverlening Wijchen D66

De digitale dienstverlening van onze gemeente moet beter, zo vindt D66. Daarom hebben we, samen met PvdA, tijdens de begrotingsvergadering van 2018 een motie ingediend om daar voor te gaan zorgen.

“Een zoekopdracht voor een dakkapel op www.wijchen.nl komt uit bij het sociaal wijkteam.” zo constateerde D66 fractievoorzitter Esther Dauphin toen zij op zoek ging naar een vergunningsaanvraag voor een dakkapel. “Onvoorstelbaar, maar het is nog erger dat er voor inwoners met een zorgvraag geen digitaal loket, geen eenduidige digitale ingang beschikbaar is. Informatie is op de website van de gemeente in zijn algemeenheid slecht te vinden.” aldus Dauphin.

Wijchen de dienstverlening aan de burger hoog op de agenda heeft staan, maar digitaal valt er nog genoeg te winnen. Het eerste contact van inwoners verloopt immers vaak via de website. Daarbij, digitale contacten zijn goedkoper, dan telefonische en face-to-face contacten en daarom iedere euro, die hierin wordt geïnvesteerd zichzelf terugverdient. Informatie moet voor burgers zo laagdrempelig en eenvoudig mogelijk toegankelijk zijn.

Motie: Verbetering digitale dienstverlening

In de motie dragen D66 en PvdA het college op om in het voorjaar van 2018 met een actieplan te komen voor verbetering van de digitale dienstverlening, waarbij te denken valt aan een klantreis.

In het debat werd duidelijk, bij monde van de burgemeester, dat het college de motie omarmt en overneemt. Toch stemden VVD, Kernachtig Wijchen, CDA en Wijchen Lokaal tegen. D66, PvdA en Sociaal Wijchen stemden voor.