dinsdag 9 juni 2015

Levendig debat over regionalisering

D66 Wijchen, i.s.m. D66 Rijk van Nijmegen, hield maandag 8 juni een politieke debat-avond met Tweede Kamerlid voor D66 Gerard Schouw en wethouder Paul Loermans van Kernachtig Wijchen. De avond vond plaats in de nieuwe bibliotheek; het trap-theater was een perfecte locatie. Nadat Gerard Schouw een korte introductie had gegeven (hij heeft zich jarenlang in zowel de Eerste als Tweede Kamer met dit onderwerp beziggehouden), ging het van start. Met Peter Droste als moderator werd het een levendig debat, tussen de heren onderling en ook met de zaal die vol zat met politiek geïnteresseerden uit Wijchen en de regio en waar ook vele partijen waren vertegenwoordigd.

Kernpunten waren de kwaliteit van dienstverlening, afstand tussen bestuur en inwoners en democratische legitimiteit. De titel van de avond was bewust prikkelend geformuleerd: “Alleen grote gemeenten hebben nog toekomst”. Dat nuanceerde Schouw: voor D66 is herindeling geen doel op zich, het gaat er om dat je je als gemeente, ook in de toekomst, staande kunt houden. Zoals verwacht keerde Loermans zich fel tegen ook maar de suggestie dat Wijchen te klein zou zijn om zijn taken aan te kunnen, al toonde hij zich wel voorstander van samenwerking in de regio. En dus ging het ook over de Gemeenschappelijke Regelingen waar een steeds groter deel van het budget in omgaat en waarbij de democratische controle op zijn minst twijfelachtig is. De behoudende ‘Wijchen-centristische’ visie van Loermans kreeg zowel steun als kritiek uit de zaal, van raadsleden uit Wijchen en andere gemeenten en van collega-wethouders. De debatavond met Gerard Schouw gaf op zijn minst stof tot nadenken en dat kan nooit kwaad als het gaat om politieke meningsvorming.

Met dank aan Gé Sommerdijk, Arjan Moerman, Olaf Michielse en Anja Kaashoek van Bibliotheek Wijchen voor de organisatie.

Zie ook korte verslagen op Wijchen Nieuws, Wijchensnieuws en in de De Gelderlander. De Wijchense Omroep had een kort gesprek met Schouw en maakte enkele opnamen en zendt deze binnenkort uit.

Foto’s © D66 Wijchen – Arjan Moerman & Kees van Galen